Uczciwość w placówkach służby zdrowia: Ludzkie środowiska do nauczania, dociekania i leczenia

Ta książka jest zbiorem prac, które zostały zaprezentowane na konferencji w University of Texas Health Sciences Center w Houston w czerwcu 1989 roku. Autorami są lekarze, filozofowie, administratorzy opieki zdrowotnej i specjaliści w zakresie polityki zdrowotnej. Chociaż docelową publicznością wydaje się być osoba powiązana z ośrodkami akademickich nauk medycznych, jej interdyscyplinarna natura dociera do szerszej publiczności. Niektóre artykuły dotyczą ogólnego problemu moralności instytucjonalnej, zwłaszcza napięć, które mogą i istnieją między wartościami instytucji a wartościami osób w niej przebywających (szczególnie tych praktykujących profesjonalistów). Inne artykuły poruszają kwestię uniwersytetu jako czynnika moralnego i chociaż akademickie centrum medyczne jest w centrum tej dyskusji, implikacje wykraczają poza ośrodki akademickich nauk medycznych i do bardziej ogólnego obszaru etyki akademickiej. Wreszcie, istnieje szereg artykułów dotyczących wartości instytucjonalnych konkretnych instytucji opieki zdrowotnej (np. National Institutes of Health, Beth Israel Hospital w Bostonie i Cook County Hospital w Chicago).
Ta książka jest podzielona na trzy części i zawiera pomocne wprowadzenie przez Rogera Bulgera i jeszcze bardziej pomocny esej kończący Edmund Pellegrino. Trzy sekcje są zatytułowane Rola instytucji , Uniwersytet i Traktowanie ludzi i są przedstawione w porządku malejącej abstrakcji. Wcześniejsze eseje są bardziej filozoficzne i zawierają artykuł Stephena Toulmina na temat Kreonizacji współczesnego szpitala i artykuł H. Tristrama Engelhardta, Jr., dotyczący trudnej sytuacji etycznej w postmodernistycznym świecie – pluralistycznego, świeckiego, humanistycznego świat, w którym nie ma moralnego konsensusu. Późniejsze eseje dotyczą wartości instytucjonalnych poszczególnych akademickich ośrodków medycznych lub problemów, które powstają w związku z próbą połączenia nauczania, badań i opieki nad pacjentem w jednym otoczeniu instytucjonalnym.
Być może najważniejszym esejem jest Pellegrino. Jest to ostatni esej w tej książce, ale byłby bardziej pomocny, gdyby pojawił się na początku, nawet przed wstępnym esejem Bulgera. Pellegrino zapewnia dobry przegląd wszystkich dokumentów, a on robi dobrą robotę łączenia ich różnych tematów. Jest również bardzo dobry w umieszczaniu różnych artykułów na mapie etyki, a większość z nich umieszcza w obszarze etyki opisowej (ta część dotyczy istniejących wartości), a nie w obszarze bardziej filozoficznych dyskusji, które występują w etyka, dyskusje o charakterze analitycznym, normatywnym i założycielskim. Pellegrino podsumowuje, wzywając do rozwoju normatywnej etyki dla instytucji w ogóle, a w szczególności dla akademickich ośrodków nauki o zdrowiu. Na końcu swojej pracy przedstawia szereg zaleceń dotyczących tego, jak można rozwinąć taką etykę. Zalecenia obejmują utworzenie grupy zadaniowej mającej na celu zbadanie natury wartości, które powinny charakteryzować dobre akademickie centrum nauki o zdrowiu, aktywniejszą rolę dyrektorów naczelnych takich centrów w podkreślaniu wartości instytucjonalnych oraz tworzenie grup odpowiedzialnych za nauczanie etyki i etycznego podejmowania decyzji w każdym ośrodku nauki o zdrowiu Dopiero okaże się, czy któreś z tych zaleceń dojdzie do skutku. Być może warto byłoby zwołać kolejną konferencję (i wydać kolejną książkę) na temat trudniejszego i bardziej filozoficznie angażującego problemu, jakim powinny być wartości instytucjonalne akademickiego ośrodka nauki o zdrowiu.
Tim Morris, Ph.D.
North Central College, Naperville, IL 60566-7063

[podobne: ośrodki odwykowe dla alkoholików, gazpacho przepis oryginalny, vibin mini ulotka ]